"Člověk přišel na svět proto, aby tady byl, pracoval a žil. Jen moudrý se snaží náš svět postrčit dál, posunout výš. A jen vůl mu v tom brání." -Jan Werich-

Uprchlíci jitří naše emoce

5. srpna 2015 v 11:37 | Mirielka |  Úvahy k zamyšlení, postřehy...
Posledních několik týdnů plní přední stránky novin a zpravodajství obecně jedno téma - uprchlíci. A s ním jsou spojené dva velice zúžené pohledy na věc. První pohled - musíme jim pomoc, jsou to chudáci, kteří prchají před válkou, nebezpečím, terorismem apod. A ten druhý - jděte pryč, nikdo vás nezval, nemáte tu co dělat, budete brát práci našim lidem atd.



A já začínám mít pocit, že jsem divná. Neumím se rozhodnout ani pro jednu variantu. Obě totiž mají něco do sebe. Chápu oba pohledy. Otázka je, kde přesně je pravda a zda se jí lze vůbec dopátrat. Otázka uprchlíků jitří emoce celého našeho národa. Zkusím vám vysvětlit svůj pohled na věc. I když jsou to spíše stále otázky, na které neumím najít odpovědi.

Vypůjčím si citát z tetičky Wiki, kde je uprchlík charakterizován takto: "Uprchlík (také běženec) je člověk, který nedobrovolně opustil svoji rodnou zem nebo stát, kde žil." (Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Uprchl%C3%ADk). A nutně mě napadá otázka - opravdu tu svoji zemi opouštějí nedobrovolně? Jasně, bojí se o svůj život, jsou pronásledování z rasových, náboženských, ekonomických a jiných důvodů. Ale opravdu utíkají nedobrovolně?

"Sluníčkáři" zastávají názor, že uprchlíkům je třeba pomoci. Ano, je třeba opravdu pomoci těm, kteří pomoc potřebují. Ale! Všichni tvrdí, že utíkají před válkou, utíkají se strachem o holý život. A když se dostanou ze své země někam jinam, tak se neumí chovat. Příkladem toho budiž dění v Bělé pod Bezdězem. Samozřejmě je omezující, že vám vezmou mobilní telefon, hotovost vám přidělují po částech apod. Ale jsou na našem území a měli by respektovat naše zákony a nařízení. V tomto souhlasím s prezidentem Zemanem (a že toho člověka opravdu nemusím), který řekl něco v tom smyslu - Nikdo vás nezval. A když už jste tu, tak se chovejte dle našich norem.

A nejen na našem území je s uprchlíky problém. Francouzské Calais se s problémy potýká denně - uprchlíci se snaží dostat do Eurotunelu a přemístit se tak do Anglie. Ohrožují tak své životy, omezují provoz v tunelu... Opravdu takovýmto lidem máme pomáhat?

Druhý názor je - jděte pryč, nikdo vás nezval, nechceme vás tady. Sama si neumím představit, že bych se do pozice uprchlíka dostala. Asi by mi také nebylo příjemné, že mě nikde nechtějí. Ale chápu i obavy této skupiny - podíváme-li se na uprchlíky, tak se opravdu v hojné míře jedná o mladé muže, většinou s islámským náboženstvím. Takže ty teorie o tom, že Evropu postupně obsadí, možná nejsou úplně liché. Samozřejmě je jasné, že se lépe utíká jednomu člověku a ten, pokud se mu podaří někde usadit, tak si k sobě svoji rodinu přiveze. Ale! Co když ne?

A na závěr. Myslím si, že je třeba pomoci těm, kteří to skutečně potřebují. Takovým lidem, kteří si budou naší pomoci vážit a budou jednou přínosem pro naši zem (potažmo Evropu). Začlení se do našeho společenství, budou dodržovat naše normy a stanou se součástí naší kultury. Ono i mezikulturní obohacování má něco do sebe a tak to bylo vždy - vynálezy z jedné části světa se díky cestovatelům a migrantům přesouvaly do ostatních částí.

S čím rozhodně nesouhlasím, jsou kvóty, které by nám měli nařizovat, kolik uprchlíků přijmeme. Republika nemá peněz na zbyt. Na postižené děti sbíráme víčka a uprchlíky budeme dotovat ze státních peněz a v objemu, který nám nařídí EU? To snad opravdu ne! Pomoci ano, ale uměřeně tomu, kolik si ekonomicky může daný stát dovolit!

Asi je to trochu nesouvislá úvaha, ale potřebovala jsem si to pro sebe trochu ujasnit. A stejně se nepovedlo. Pořád nevím, na kterou stranu se více přikláním...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Egoped Egoped | E-mail | Web | 6. srpna 2015 v 13:21 | Reagovat

Jen taková otázka k tém kvótám: jaký je vlastně reálný rozdíl mezi tím, když nám púvodně mělo připadnout 1800 uprchlíků a po zrušení návrhu na kvóty jich dobrovolně přijmeme 1500? To je těch 300 takový rozdíl, že bychom to nezvládli ekonomicky, jak píšeš?

Ona i ta EU jaksi tuší, kolik by jich jaká země asi mohla přijmout. Nikomu by nenadělila víc, než by šlo zvládnout. A taky plyne z pokladny EU příspěvek na každýho uprchlíka do té které země.

BTW: "víčka na děti" se budou muset sbírat dál bez ohledu na naše (ne)přijímání.

2 Deina Deina | E-mail | Web | 6. srpna 2015 v 21:10 | Reagovat

Sem napište komentářNeboj, taky jsem "plonková" v tomto ohledu - nejsem pro to, aby se jim pomáhalo, dostali dávky a podobně, ale je tady spousta zádrhelů atd, že jsem vlastně v klidu. Řídím se heslem: "Dokud neuvidíš na vlastní oči, neodsuzuj!"

3 Mirielka Mirielka | Web | 7. srpna 2015 v 7:14 | Reagovat

[1]: Rozdíl v tom pak už samozřejmě moc velký nebude. Ale mě spíš obecně vadí, že EU nařizuje, že musíme a že jich musí být tolik a tolik - vadí mi ta direktiva. To jestli přijímat nebo ne, to jsem se snažila postihnout v článku.

No a ty víčka - to, že budeme sbírat dál, je mi jasný, ale jako kontrast mi to přijde skoro děsivé...

4 Mirielka Mirielka | Web | 7. srpna 2015 v 7:14 | Reagovat

[2]: Jsem ráda, že s nevyhraněným názorem tady nejsem sama... :-)

5 Čerf Čerf | E-mail | Web | 7. srpna 2015 v 17:42 | Reagovat

Vždycky je možné vzít z reality dvě skutečnosti a dokumentovat na nich do očí bijící kontrast typu "víčka x uprchlíci", ostatně šlo by to i v obráceném gardu, proto jsem vůči podobným porovnáním opatrný. Pokud jde o uprchlíky, nejde o věc principu - pomáhat nebo nepomáhat. Jde o věc míry. Když se rozhodnu celou svou výplatu věnovat na pomoc bezdomovcům, samozřejmě mohu to udělat. Ale výplatu tím utratím a dalším už nepomohu, i kdybych sebevíc chtěl. Pokud tedy míra imigrace přesáhne únosnou mez, pomoc bohužel nemůže pokračovat, protože by to postupně zničilo systém umožňující doposud pomáhat aspoň v normální míře.

6 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 4. září 2015 v 13:59 | Reagovat

Však ona se mainstreamová média svými srdceryvnými výjevy utopených a udušených migrantů takové nevyhraněné váhavce, jako jsi ty, snaží neustále zpracovávat, aby se dali na stranu sluníčkářů. ;-) :D

7 Mirielka Mirielka | Web | 9. září 2015 v 14:31 | Reagovat

[5]: Máš naprostou pravdu. Otázka tedy je, za jak dlouho to tu únosnou mez přeroste a doplatíme na to všichni...

[6]: Vzhledem k tomu, že si o médiích myslím svoje, tak to se mnou budou mít zatraceně těžké :-) Bohužel boj mezi "nácky" a "sluníčkáři" se postupně začíná přiostřovat... a začínám mít pocit, že cokoli otevřu, tak tam na mě vyskočí uprchlík - média, sociální sítě atd. Občas se bojím otevřít si jogurt, aby tam taky nějaký nebyl... :-D

8 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 9. listopadu 2015 v 11:31 | Reagovat

Panečku, kde jsi se schovávala, že jsem na Tebe musela přijít až podle článku na titulce?
Zrovna včera jsem tohle téma probírala se synkem. On je jasný odpůrce, těžký rasista a trošku nácek.
Já jsem také spíš nevyhraněná. Pokud se podívám hlouběji :-)
Víš, já osobně bych byla pro přijetí těch opravdu potřebných.
Jsem pro přijetí těch lidí, kteří opravdu utíkají před válkou, kterým jde o život a nic jiného jim nezbývá. Těch lidí, kteří se jednou, až to bude bezpečné, chtějí vrátit domů.
Jenže jak rozlišit ty, co potřebují pomoc, od těch, co si prostě nakráčejí a čekají, že se o ně bude někdo starat?
Takže jsem vlastně proti přijímání :-)
Jsem proti přijímání hromadnému a masovému.
Jsem proti přijetí lidí, kteří nemají doklady a nechtějí si nechat sejmout otisky prstů.
Jsem proti přijímání bojeschopných mužů, protože ti mají zůstat a bránit svojí zem.
A ne, nepřipadám si kvůli svému názoru nějak špatná :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama